Duurzaam huis, zo doen we dat

Beste raadsleden,

Duurzaam Huis is het bewonerstraject van deA waarmee we bewoners met een individuele, structurele aanpak helpen hun huis in stappen te verduurzamen. We activeren en enthousiasmeren mensen, geven hen onafhankelijke, betrouwbare informatie. Ook helpen we hen aan goede bedrijven voor hun klussen. We vragen of bewoners tevreden zijn en controleren steekproefsgewijs de maatregelen.

De volgende stap zetten

Zo kunnen ze steeds de volgende stap zetten naar een duurzame woning. Daarmee besparen ze geld en energie én het levert hen een comfortabel huis, dat is voorbereid op de warmtetransitie.

Hier leggen we uit hoe dat werkt, en wat bewoners kunnen doen.

Ieder huis is anders, en iedere bewoner is anders. Het verduurzamen van bestaande woningen is een individueel proces. waarbij het gaat over het aanpassen van energiegedrag, maar ook om het aanpassen van de woningen.

Het proces is bij iedereen anders. Daarom is het belangrijk dat iedere bewoner op ieder moment en in iedere fase kan aanhaken. We zeggen daarom: “Doe mee op een manier die bij je past.”

Duurzaam huis, de stappen

  • 1
    Energieconciërge

    De energieconciërge komt bij de bewoners van huur- en koopwoningen thuis met een combinatie van tips en materialen. Dit bezoek gaat over gedrag en kleine, energiebesprarende maatregelen.
    Ze bekijken samen welke onderdelen het meest relevant zijn voor de bewoner.
    Samen brengen ze de materialen aan. Tegelijkertijd voeren ze een gesprek over stookgedrag. De energieconciërge geeft hierop persoonlijke tips.

    – Informatie over hoe je het meeste bespaart
    – Gratis producten naar keuze (o.a. ledlampen, radiatorfolie, brievenbusborstel, douchekop) deze worden direct, zo mogelijk met de bewoner samen, aangebracht.

  • 2
    Energiecoach

    De energiecoach is een opgeleide vrijwilliger die bij mensen thuis komt om hen te adviseren over verduurzamende maatregelen van bestaande woningen. Met de bewoner bekijken ze het energieverbruik en het huis en bespreken ze maatregelen die voor de bewoner zinvol zijn. Na afloop ontvangt de bewoner een verslag. Ook kan de bewoner gebruik makenn van HOOMdossier, een persoonlijk stappenplan.

    • persoonlijk advies
    • bezoek aan huis of online
    • HOOMdossier met persoonlijk stappenplan en prijzen.
    • mogelijkheid tot offerte-aanvraag
  • 3
    Specialistisch advies

    Indien nodig kunnen bewoners specialistisch advies inroepen voor complexere oplossingen. Een energiecoach is geen specialist. Soms is het verstandig advies in te winnen voordat er diverse maatregelen worden getroffen. Dit is een betaalde dienst.

  • 4
    Aanvragen offerte bij een bedrijf uit de buurt

    We merken dat veel mensen het lastig vinden om het juiste bedrijf te vinden. Vanuit deA zijn we daarom met een aantal bedrijven uit onze regio een samenwerking aangegaan. Met hen hebben we o.a. afspraken gemaakt over de snelheid van reageren, de te leveren kwaliteit en de bereidheid om van elkaar te leren.

    Samenwerken bedrijven
    Een belangrijke afspraak is dat als deA een offerte namens een bewoner aanvraagt, dit als een serieuze aanvraag beschouwd wordt. Het bedrijf stuurt de bewoner vervolgens rechtstreeks een offerte met een afschrift aan deA. En voor de duidelijkheid: we ontvangen daar geen provisie voor! Ons belang is dat de maatregelen goed worden uitgevoerd en bewoners tevreden zijn.

  • 5
    Uitvoeren maatregel

    Glas vervangen, isolatie, een warmtepomp, het uitvoerende bedrijf neemt zelf contact op de bewoner om een afspraak te maken voor een bezoek aan je woning. Het bezoek aan de woning is nodig om te bepalen wat per woning de beste oplossing is. Niet iedere oplossing is namelijk overal mogelijk.  Nadat de offerte is geaccepteerd, wordt het werk ingepland.
    Het bedrijf voert het werk op de afgesproken dag uit.

  • 6
    Klaar… voor de volgende stap

    Steekproefsgewijs controleren wij de maatregelen om de vinger aan de pols te houden.
    Na enkele maanden worden bewoners gebeld hoe het ermee staat én of ze nog aanvullende informatie nodig hebt. Ook horen we graag of ze tevreden zijn.

    Klaar voor de volgende stap

    Na deze fase is het tijd om te genieten van een tochtvrij huis, een warm vloer of een behaaglijke kamer.  Maar vaak hebben bewoners al weer snel zin in een volgend project. Via onze website, de nieuwsbrief en mailings houden we hen op de hoogte en helpen wij hen een volgende keer weer graag verder.

Aanmelden

Wil je zelf ervaren hoe duurzaam huis werkt? Graag bieden we je als raadslid aan om een bezoek van de energieconciërge mee te maken en/of zelf een bezoek van de energiecoach te ontvangen

Ervaringen bewonersreis

Meer berichten
Oude woning krijgt isolerend glas in lood: ‘’We zijn er super blij mee!”

Oude woning krijgt isolerend glas in lood: ‘’We zijn er super blij mee!”

Michel Gerritsen woont in een huis uit 1908. Hij is druk bezig om stap voor stap zijn woning goed te

Je huis duurzaam maken: “Hoomdossier goed hulpmiddel”

Je huis duurzaam maken: “Hoomdossier goed hulpmiddel”

Birgit Zwarts kocht een jaar geleden een leuke hoekwoning uit de jaren 70. Omdat ze al snel in de gaten

Zonnepanelen meegefinancierd met hypotheek “Dik tevreden”

Zonnepanelen meegefinancierd met hypotheek “Dik tevreden”

Hannie en Lejo Webbers schaften vorig jaar zonnepanelen aan. Via deA kwamen ze aan een duurzame hypotheek die de zonnepanelen