Jeron Ponstijn van Creating Heroes

De mensen van deA, wie zijn dat eigenlijk en waar lopen ze warm voor? Met Jeron praten we niet over duurzaamheid, want dat is een versleten en enigszins afschrikwekkende term, met associaties als dingen niet mogen, maar over toekomstgerichtheid. ”Dat is namelijk ook nog leuk, gaaf en inspirerend. En niet verantwoord en nodig.”

Hoe is het bij Jeron begonnen met die toekomstgerichtheid? 

Hoe oud hij toen precies was weet Jeron niet meer, misschien zat hij in groep 3 toen hij met school op bezoek ging bij het biologisch lescentrum. Daar keken ze naar de vijver, en naar de beestjes die je vaak over het oppervlak van water ziet glijden: schaatsenrijdertjes. Ze hoorden hoe dat werkt, over de oppervlaktespanning. En hoe 1 druppel afwasmiddel die oppervlaktespanning teniet doet waarmee alle schaatsenrijdertjes onder water verdwijnen. Nu gebeurt dat niet met een kloddertje zachte zeep. Vraag voor de jonge Jeron: ‘Waarom gebruiken we dan geen zachte zeep meer voor de afwas, zoals vroeger iedereen deed?’. Dit soort vragen is Jeron sindsdien op allerlei gebieden blijven stellen.

Hoezo deA?

Hoewel hij altijd aan het tekenen was, koos Jeron in eerste instantie toch voor een traditioneel traject na de HAVO en volgde hij een HBO-opleiding die het eigenlijk niet echt iets voor hem was. Via een vriendin kwam hij in aanraking met de CIBAP, Vakschool voor verbeelding, in Zwolle. Die heeft hij doorlopen en daarmee heeft hij zich breed ontwikkeld: van standbouw en etaleren tot grafische vormgeving. Internet kwam in die tijd op, maar was nog zo nieuw dat docenten er niet veel aandacht aan besteedden. Jeron vond dat interessant en heeft er al doende veel over geleerd.

Groene mannen

Hij ging toen stagelopen bij een reclamebureau, heeft zich daar verder bekwaamd als grafisch ontwerper en al werkend met collega’s ook heel breed ervaring opgedaan met reclamecampagnes. Op een gegeven moment wilde hij meer op het gebied van duurzaamheid, pardon, toekomstgerichtheid, dan bij dat reclamebureau mogelijk was, en heeft hij de stap naar zelfstandigheid gewaagd. Met deA als één van zijn eerste klanten. Zo bedacht hij voor de campagne “Heel Apeldoorn Groen”, samen met Patrick en Freek, het filmpje waarin de groene mannen debuteerden. 

Wat inspireert?

Jeron wordt geïnspireerd door andere Apeldoornse ondernemers die toekomstgericht willen werken en daar hun projecten op uitkiezen. Samen met Patrick van Gurp en Freek Hogenboom werkt hij samen in Creating Heroes. Zij stellen geregeld een nieuwe ‘hero’ voor: een Apeldoornse ondernemer die iets moois doet op een toekomstgerichte manier. Hun volgende stap is om een Apeldoorns netwerk ontwikkelen van gelijkgestemde ondernemers, die bijvoorbeeld eens per maand bij elkaar komen om kennis , successen en natuurlijks tips voor klussen uit te wisselen. Wie daarin geïnteresseerd is kan zich melden bij: Creating Heroes 06 16 71 20 45