Jeroen Vanson, Greenchoice
‘Lokale energie is een hype, straks trekt de economie weer aan en dan stoppen ze er weer mee’, hoorde Jeroen Vanson toen hij in 2013 accountmanager lokale energieprojecten werd bij Greenchoice. “Ik geloof daar niet in. Ik zie energiecoöperaties als een blijvende speler in de energiemarkt.” “deA was een van de eerste coöperaties waar ik kwam. Als Greenchoice waren we tien jaar geleden betrokken bij een paar lokale initiatieven. Er was daar veel enthousiasme en energie. Ons idee was via die lokale clubs lokale energie op te wekken en aan de man te brengen. Een energiecoöperatie kent de situatie en weet welke gebouwen er geschikt zouden kunnen zijn voor energieopwek. Ze kennen de gemeente, de sportverenigingen. En Greenchoice heeft ervaring met energieprojecten. Een mooie combinatie.”
Tientallen opwekprojecten vliegwiel
Het doel van de samenwerking van Greenchoice met deA was samen snel slagen maken op lokaal niveau. Jeroen: “Het werven van energieklanten ging langzamer dan we dachten. Tegelijkertijd kwamen er bij deA tientallen opwekprojecten van de grond. Die projecten waren weer een vliegwiel voor projecten in andere plaatsen. deA had een stevige visie en alle projecten werden constructief en zorgvuldig opgebouwd. Ook is er veel continuïteit. Ik denk dat dat de succesfactoren van deA zijn.”
“Het is mooi om te zien dat de drijfveren van de mensen van deA zo robuust zijn dat ze doorbouwen aan de energievoorziening. De motieven gaan verder dan financieel. Ik denk dat het een soort diepgeworteld gevoel is dat we echt samen verantwoordelijk zijn voor onze energievoorziening. De oorlog in Oekraïne bevestigt wat coöperatiebestuurders allang voelden: we moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen voor onze energievoorziening. Een energievoorziening voor en door ons allemaal.”
De samenwerking van deA en Greenchoice is niet alleen een jubelverhaal. Jeroen: “We hebben concepten uitgeprobeerd, er zijn dingen niet gelukt, discussies gevoerd. Alleen al IT-technisch zijn er steken laten vallen. Wel is het gelukt om aan het product Apeldoorn Groen een lokaal label toe te voegen. En er is een groot portfolio van Apeldoornse energieproducten die Greenchoice afneemt. deA is in het land een gevestigde naam geworden.”
Verbreding
“Er is nog veel werk te doen. Greenchoice wil van nu tot 2030 gebruiken om naar klimaatpositief te gaan. Naar fossielvrij dus, met een CO2-uitstoot van 0. We willen stoppen met aardgas in ons portfolio. We gaan ons steeds meer bezig houden met duurzame warmte, met opslag en duurzame mobiliteit. De komende jaren gaat het bij Greenchoice niet alleen om groene stroom, maar ook om natuur en biodiversiteit. Met het platform ‘Samen Greenchoice’ willen we ook nieuwe producten en diensten aanbieden die te maken hebben met de impact van voeding, kleding en de producten die we aanschaffen. Verbreding met als doel: klimaatpositiviteit.”
De komende jaren komt het aan op het verbreden van lokale energieprojecten naar een breed gedragen duurzame energie- en warmtevoorziening. Dit is een enorme uitdaging waar uiteindelijk iedereen mee te maken krijgt. Ook hierin willen wij graag samen met energiecoöperaties zoals deA optrekken. Ik denk dat we met onze marketingkracht en het lokale netwerk van de coöperaties ook de stillere middengroep een podium kunnen geven . Daardoor wordt zichtbaar dat de meeste mensen graag mee willen doen aan de energietransitie, mits ze mee kunnen denken én mee mogen profiteren.”
Apeldoorn Groen
“Heel Apeldoorn Groen heb ik altijd een mooie slogan gevonden die je in beweging brengt. Wat mij betreft is Heel Apeldoorn Groen ook een mooie uitdaging voor de komende tien jaar: hoe krijgen we een heel brede groep daarin mee?”